AKTUALNOŚCI

Miejska wypożyczalnia aut – lek na problemy komunikacyjne miasta?

Warszawski system rowerów miejskich Veturilo okazał się sukcesem. Dzięki bogatej sieci stacji oraz niskim cenom dokonano już ponad 2 miliony wypożyczeń. Warszawski ratusz rozważa uruchomienie podobnej wypożyczalni, jednak nie jednośladów, a samochodów osobowych. Czy jest rzeczywista szansa na realizację, jak wyglądają takie systemy i jakie efekty mogłoby dać wprowadzenie miejskiej wypożyczalni samochodów?

Niewątpliwą zaletą pomysłu jest umożliwienie prowadzenia jeszcze oszczędniejszej gospodarki terenami w miastach. Duża ich część przeznaczona jest na infrastrukturę transportową – w dużym stopniu parkingu. Stworzenie i utrzymywanie odpowiedniej liczby miejsc parkingowych jest też problemem dla inwestorów w wielu aspektach: finansowym, technicznym, społecznym. Wiele osób nie potrzebuje jeździć samochodem codziennie, gdyż np. docierają do pracy komunikacją zbiorową, pieszo bądź rowerem i używają pojazdów jedynie przy podróżach na zakupy.

System sprawdzony w wielu miastach

Podobne rozwiązania funkcjonują w miastach na całym świecie. Od stycznia 2011 w Paryżu działa Autolib, samochodowy odpowiednik rowerowego Velib. Flota składa się z 3000 elektrycznych, trzydrzwiowych pojazdów Bolloré Bluecar. W mieście znajduje się 4000 punktów, gdzie można naładować samochód. System opłat oparty jest na wykupieniu członkostwa rocznego, tygodniowego lub dobowego. W zależności od wyboru jednej z nich, naliczane są opłaty za każde pół godziny korzystania z samochodu. W 2013 roku, dwa lata po uruchomieniu systemu, w systemie konta miało ponad 100 tysięcy użytkowników. W 2014 system uruchomiony zostanie w amerykańskim mieście Indianapolis. Autolib zagości też prawdopodobnie w kolejnych francuskich aglomeracjach.

Skandynawski system Move About działa w Oslo, Goteborgu, Helsingborgu i Kopenhadze i niemieckim Nienburgu. Składa się wyłącznie z elektrycznych samochodów. W Move About samochody również odbiera się i zostawia w specjalnych punktach w mieście.

System Car2Go, stworzony przez niemiecki koncern Daimler AG (właściciel marki Mercedes-Benz). W systemie tym opłaty naliczane są każdej minuty. Jest tez możliwość wypożyczenia auta za jednolitą stawkę godzinną lub dzienną.  Samochody można parkować w dowolnym miejscu w mieście, gdyż ich lokalizację dla następnego wypożyczającego wskaże specjalnie przygotowana aplikacja.  Pierwszym miastem, w którym w 2008 roku uruchomiono system Car2Go, był Ulm. Miasta z największą flotą pojazdów tego systemu to  Berlin – około 1200 pojazdów oraz Hamburg – około 700. Wszystkie pojazdy Car2Go to produkowane przez koncert Daimler AG samochody marki Smart, jednak w przeciwieństwie do poprzednich systemów, występują tu też pojazdy spalinowe. System funkcjonuje także w Kolonii, Stuttgarcie, Monachium i Dusseldorfie. Poza granicami Niemiec działa on w 7 krajach, między innymi w Wiedniu, Rzymie, Amsterdamie, Londynie, Waszyngtonie, San Diego czy Toronto. Prowadzone są już rozmowy między firmą Mercedes-Benz, a warszawskim ratuszem. Czy ósmym krajem z Car2Go może stać się Polska?

Jak będzie funkcjonował system w Warszawie?

Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zlecił już krakowskiemu Stowarzyszeniu Inżynierów i Techników Komunikacji analizę na temat możliwości uruchomienia miejskiego systemu wypożyczania samochodów. Wyniki mają być znane 5 maja. Jak mówią miejscy urzędnicy, są szanse, że system mógłby zacząć działać już w 2015 roku. W Polsce żadne miasto nie oferuje jeszcze takiej usługi jak samochód publiczny stąd szczególnie należy przyglądać się działaniu takiego systemu w Polsce.

Przy wprowadzaniu systemu najważniejsze  pytania to jak ma funkcjonować system i jakie powinno być zaangażowanie miasta.  W analizie, która zostać ma przedstawiona w maju, przedstawione będą możliwości wdrożenia w Warszawie oraz związane z tym koszty, propozycja obszaru terytorialnego oraz taryfy, możliwości uprzywilejowania tych samochodów (darmowe parkowanie, umożliwienie korzystania z bus pasów) oraz prognozy skutków wprowadzenia systemu na ilość aut w mieście.