Madryt: System rowerów elektrycznych BiciMAD

Pod koniec czerwca na madryckich ulicach zadebiutował system rowerowy BiciMAD. Madryt jako kolejne hiszpańskie miasto (m.in. po Walencji, Sewilli oraz Barcelonie) stawia na rozwój infrastruktury rowerowej. Unikatowość madryckiego systemu polega na korzystaniu z rowerów elektrycznych. Nazwa BiciMAD pochodzi od słowa Bicicleta (hiszp. rower) oraz MAD jak Madryt.

e-rower, źródło: http://caminandopormadrid.blogspot.com/2014/05/bicimad-llegan-las-bicis-municipales.html

Madryt jest miastem, które od wielu lat zmaga się z problemem zakorkowanego centrum miasta. Transport samochodowy zdominował stolicę Hiszpanii i stał się głównym środkiem poruszania się po mieście. Sytuacji nie polepszała słaba sieć ścieżek rowerowych oraz górzyste ukształtowanie terenu. Postanowiono rzucić wyzwanie samochodom i rozpocząć nową kartę w historii madryckiego transportu – pomóc ma w tym BiciMAD.

Niewątpliwym atutem BiciMAD, w przeciwieństwie do innych systemów rowerowych, jest umożliwienie korzystania z tej formy transportu osobom, które zrezygnowały z poruszania się rowerem ze względu na aspekty higieniczno – estetyczne. Zamontowany w rowerach silnik pozwala bez większego problemu pokonywać wzniesienia i zachować świeżość przez całą podróż. Silnik ten automatycznie wyłącza się przy osiągnięciu prędkości 18km/h. Nie sposób nie wspomnieć również o korzyściach ekologicznych tj. zmniejszonej emisji spalin. Wyzwaniem stojącym przed władzami Madrytu jest rozwinięcie sieci ścieżek rowerowych.

Do tej pory powstało 1560 rowerów, 123 stacji oraz 3120 stanowisk, w których można zdać rower. Mapa stacji w Madrycie prezentuje się następująco:

Stacje BiciMAD, źródło: http://www.bicimad.com/mapa.html

Akumulator znajdujący się w rowerze jest w stanie wytrzymać około 18h pracy (w przeliczeniu na dystans wychodzi to ok. 70km jazdy). Akumulatory są ładowane w momencie podpięcia ich do stanowiska. Nocny “postój” roweru na stacji w zupełności wystarcza, aby akumulator został w pełni naładowany.

BiciMAD jest drogim systemem, porównywalnym cenowo do korzystania z transportu publicznego w Madrycie. Roczna opłata wynosi 25 euro. Pierwsze 30 minut jazdy to koszt 50 eurocentów, każde kolejne pół godziny – 60 eurocentów. Jednorazowy bilet komunikacji miejskiej kosztuje 1,10 euro.

Warto wspomnieć o aplikacji umożliwiającej sprawdzenie dostępności rowerów na danej stacji. W przeciwieństwie do warszawskiego Veturilo, użytkownik BiciMAD nie może przypiąć roweru w sytuacji, gdy stacja jest zapełniona. Wówczas dostaje darmowe 10 minut, aby udać się do najbliższej stacji i tam zdać rower.

Oficjalna strona BiciMAD znajduje się pod tym adresem. Niestety, póki co jest dostępna jedynie w języku hiszpańskim.