AKTUALNOŚCI

Lublin i Gdańsk regulują obecność hulajnóg w przestrzeni

Prezydent Lublina, Krzysztof Żuk, poinformował że miasto jako pierwsze w Polsce podpisało porozumienie z największymi operatorami hulajnóg elektrycznych. Kilka dni później osiągnięcia porozumienia ogłosił też Gdańsk.

Hulajnoga Lime

Lublin: strefy wolne od pozostawianych hulajnóg

W lubelskim porozumieniu ustalone zostały podstawowe zasady funkcjonowania tych jednośladów w przestrzeni miasta. Dla użytkowników hulajnóg wyznaczone mają zostać dedykowane miejsca parkingowe dla użytkowników hulajnóg. Porozumienie wprowadza ograniczenie prędkości tego typu pojazdów do 12 km/h w wybranych przestrzeniach miasta: Krakowskim Przedmieściu, Placu Litewskim, w Ogrodzie Saskim i na Starym Mieście. Zakaz pozostawiania hulajnóg operatorów wprowadzony zostać ma w Ogrodzie Saskim, na Krakowskim Przedmieściu od Kapucyńskiej do Królewskiej i na Starym Mieście. Zasady określone w porozumieniu operatorzy wprowadzić mają do swoich aplikacji.

Gdańsk: po Głównym Mieście maksymalnie 12 km/h

Również w Gdańsku miasto postanowiło uporządkować tę kwestię. Tam sprawą zajmował się Wydział Gospodarki Komunalnej, który przez kilka miesięcy wraz z przedstawicielami firm wypożyczających elektryczne hulajnogi wypracowywał rozwiązania. Zapisane w trzystronicowym dokumencie efekty przestawiono je w ostatnich dniach. Zaprojektowano około 200 przystanków dla hulajnóg na terenie całego miasta, które właśnie są wyznaczane w przestrzeni miejskiej. Znajdują się przede wszystkim przy przystankach roweru metropolitalnego Mevo (system obecnie nie funkcjonują w związku z problemami z operatorem). Operatorzy hulajnóg mają premiować użytkowników, którzy pozostawiają urządzenia w wyznaczonych miejscach.

pracujemy też nad wyznaczeniem obszarów, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo wiemy, że nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna

– zaznacza w portalu gdansk.pl Piotr Grzelak, wiceprezydent miasta.

Na początek ograniczenie obejmie Główne Miasto, a więc jedno z najbardziej popularnych miejsc wśród turystów i spacerowiczów. Hulajnogi nie pojadą tam szybciej niż 12 km/h.

Sosnowiec wyznaczył już 25 miejsc, gdzie operatorzy mogą rozstawiać e-hulajnogi. Również Kraków zawarł porozumienie z jednym z operatorów, które zawiera m.in. strefy o ograniczonej prędkości, punkty wypożyczania oraz zobowiązanie do zbierania niewłaściwie zaparkowanych hulajnóg.

We wszystkich powyższych przypadkach użytkownicy zachowają możliwość oddania pojazdu poza miejscem postojowym (za wyjątkiem stref w Lublinie).

Ministerstwa kłócą się o UTO. Polska wciąż bez ustawy.

W dniu 11 sierpnia podczas konferencji prasowej Michał Wójcik, wiceminister w resorcie sprawiedliwości poinformował, że jego Ministerstwo podjęło własne prace nad projektem dotyczącym e-hulajnóg. Wskazał wówczas, że Ministerstwo Sprawiedliwości nie do końca zgadza się z efektami prac resortu Infrastruktury.

W obu projektach podstawową infrastrukturą dla UTO miałyby być drogi dla rowerów. W przypadku jej braku użytkownik miałby się poruszać ulicą (jeśli ograniczenie prędkości wynosi 30 km/h (wg. projektu Ministerstwa Infrastruktury) lub 20 km/h (wg. Ministerstwa Sprawiedliwości). W przypadku braku drogi rowerowej lub ograniczenia, kierujący UTO mógłby korzystać z chodnika, jadąc “prędkością pieszego” i zachowując szczególną ostrożność. Ministerstwo Sprawiedliwości chce, by określić tę prędkość i ustalić ją na maksymalnie 8 km/h, tak by nie tworzyć wątpliwości czym jest “prędkość pieszego”. Ministerstwa Sprawiedliwości, chce by UTO miało techniczną możliwość informowania o aktualnej prędkości.

We wrześniu poznaliśmy efekty konsultacji publicznych projektu ustawy o UTO, którego wnioskodawcą jest Minister Infrastruktury. Nie wygląda na to, by przepisy określamy wprost maksymalną prędkość UTO na chodnikach. W odpowiedziach do uwag czytamy:

W opinii projektodawcy wystarczającym dla zapewnienia bezpieczeństwa pieszych na chodniku oraz drodze dla pieszych jest określenie dla kierującego hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego dopuszczalnej prędkości poprzez zapis dotyczący obowiązku poruszania się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego. . (…) wskazać należy, że w uzasadnieniu do projektu ustawy przedstawiono analizę danych dotyczących prędkości ruchu pieszych, z której wynika, że średnia prędkość pieszego wynosi ok. 7 km/h (tj. 2 m/s).

Z treścią uwag oraz odpowiedziami Ministerstwa do projektu ustawy o Urządzeniach Transportu Osobistego zapoznać można się na stronie Rządowego Centrum Legislacji,