Konsultacje założeń kodeksu reklamowego w Łodzi
Trwają konsultacje na temat założeń łódzkiego kodeksu reklamowego. Celem jego utworzenia jest ograniczenie liczby reklam wielkoformatowych czy banerów, a przede wszystkim poprawienie estetyki miasta.
Możliwość utworzenia kodeksów reklamowych w polskich miastach pojawiła się dzięki przyjęciu ustawy o ochronie krajobrazu. Rozpoczynające się właśnie konsultacje mają na celu dyskusję na temat założeń przyjętych przez łódzki magistrat. W pierwszej kolejności władze chcą się skupić na 3 obszarach:
1) strefie wielkomiejskiej, obejmującej historyczne centrum miasta,
2) najważniejszych arteriach,
3) punktach wlotowych do Łodzi.
W dalszej kolejności powstać mają zapisy dotyczące przestrzeni na łódzkich osiedlach mieszkaniowych.
Łódź stawia sobie za cel utworzenie kodeksu reklamowego w 2016 roku, by jak najszybciej zacząć zwalczać chaos reklamowy i zwiększyć estetykę przestrzeni miasta. Kiedy wytyczne dotyczące możliwych rozmiarów, liczby oraz wyglądu reklam będą gotowe, określone zostaną stawki za korzystanie z nośników reklamowych w formie opłat dziennych.
Jak zaznaczyła prezydent Łodzi, przedsiębiorcy będą mieli rok na dostosowanie się do nowych przepisów. Jednakże mają oni spore wątpliwości i obawy co do możliwych zapisów kodeksu reklamowego. Podczas spotkania w urzędzie miasta padły z ich strony propozycje m. in. uwzględnienie okresu przejściowego trwającego 5 lat. Przedsiębiorcy zaznaczali także, że reklamy są źródłem dochodów zarówno dla firm, jak i właścicieli budynków. Jednakże, jak uspokajająco podkreśla Bartosz Poniatowski z biura architekta miasta, Kodeks ma uporządkować reklamy w Łodzi, a nie całkowicie je zlikwidować.
Konsultacje w sprawie założeń kodeksu trwają do 7 grudnia. W celu wyrażenia swoich opinii mieszkańcy Łodzi mogą wypełnić dostępny na stronie internetowej magistratu formularz konsultacyjnych bądź też przyjść na spotkanie warsztatowe, które odbędzie się w najbliższy poniedziałek o godz. 17 przy ul. Piotrkowskiej 104.