Inteligentne miasta to rzeczywistość
Miasta, jako centra działalności społecznej i biznesowej coraz częściej muszą stawiać czoła wyzwaniom postępującej urbanizacji. Jak prognozuje ONZ*, do 2050 r. obszary miejskie będą zamieszkiwane przez 66% ludności, a między 2010 a 2025 r. 600 największych miast świata wygeneruje blisko 2/3 światowego PKB**. Oznacza to konieczność ciągłej modernizacji, szukania oszczędności i nowych sposobów poprawy warunków funkcjonowania w przestrzeni miejskiej. Wizja miejsca, w którym technologia wpływa na podniesienie jakości życia mieszkańców na wielu płaszczyznach, coraz częściej zyskuje wymiar praktyczny.
Technologia w służbie miast
Celem CityNext, inicjatywy realizowanej przez Microsoft wspólnie z ekosystemem partnerów, jest wsparcie władz miejskich w optymalnym wykorzystaniu dotychczasowych inwestycji, tak aby sprostać wyzwaniom dotyczącym rozwoju przestrzeni miejskiej.
Inteligentne miasta nie stanowią jedynie wizji przyszłości. Realne rozwiązania są wdrażane również w Polsce. Rekomendacje oraz środki przeznaczone przez Komisję Europejską oraz polskie Ministerstwo Infrastruktury na rozwój miast wyznaczają kierunki usprawnienia infrastruktury, zarządzania zasobami i kontaktami z obywatelami. Wszystko po to, by wzmocnić zdolność miast do kreowania polityki zrównoważonego rozwoju i poprawy jakości życia ich mieszkańców.
CityNext umożliwia miastom oraz ich obywatelom realizację celów z wykorzystaniem szerokiej oferty urządzeń, usług oraz znanego i bezpiecznego oprogramowania, przy jednoczesnym dostosowaniu skali rozwiązań tak, aby zapewnić nowe możliwości jak najmniejszym nakładem środków. Dzięki temu miasta są w stanie skuteczniej konkurować na rynku globalnym, aktywizować obywateli oraz sprzyjać zrównoważonemu rozwojowi.
Gotowe rozwiązania tu i teraz
Podczas zbliżającej się drugiej edycji Smart City Forum przyjrzymy się, jak rozwinęły się przez ten rok polskie miasta w kierunku smart city. Rozwiązania wpisujące się w ten trend są już teraz wykorzystywane m.in. w obszarze edukacji, służby zdrowia, czy komunikacji z mieszkańcami. W ramach inicjatyw skierowanych do uczniów i nauczycieli Microsoft uruchomił trzy „Szkoły w chmurze”. Uczniowie obok klasycznych podręczników używają tabletów, usług w chmurze Office 365, interaktywnych tablic, czy pracowni mobilnych. Biorą również udział w lekcjach on-line.
W przypadku służby zdrowia, rozwiązania informatyczne zapewniają błyskawiczny dostęp do pełnej dokumentacji medycznej z zachowaniem odpowiedniej ochrony informacji o pacjencie. Przykładem takich możliwość jest szpital w Suwałkach, w którym usługi w chmurze i tablety z Windows 8.1 wspierają personel w jeszcze lepszej opiece nad pacjentami. W przypadku Śląskiego Centrum Chorób Serca, dostęp do nowoczesnej technologii daje szansę znacznego skrócenia czasu oczekiwania na wizytę oraz eliminuje czas upływający od rozpoznania do diagnozy i prawidłowego leczenia.
Technologia pozwala również na lepszą komunikację obywateli z władzami miasta. Działająca w technologii Azure platforma „Otwarta Warszawa” stworzona przez MillionYou wykorzystuje głosy mieszkańców w rozwiązywaniu konkretnych problemów. Dzięki aplikacji firmy Outbox, Wrocław uruchomił Centrum Kontaktu z Mieszkańcami, wielokanałowe narzędzie komunikacji pozwalające obywatelom współdecydować o rozwoju i przyszłości miasta.
Więcej informacji o inicjatywie Microsoft CityNext można uzyskać pod adresem: http://www.microsoft.com/citynext/.
* Raport UN World Urbanization Prospects, 2014
** Raport Przyszłość miast. Miasta przyszłości, 2013
Autor: Wojciech Życzyński, dyrektor sprzedaży do sektora publicznego w polskim oddziale Microsoft.