Hamburg ogranicza ruch pojazdów z silnikami diesla

Władze Hamburga wprowadziły ograniczenia w poruszaniu się pojazdami z silnikami Diesla po części dzielnicy Altona. To pierwszy taki zakaz na terenie Niemiec, co ciekawe: w mieście, które wcześniej nie stosowało popularnych w tym kraju “plakietkowych” ograniczeń wjazdów.

Hamburg zakazuje diesla mapa

Zmiany w Hamburgu | opracowanie: WW | mapa: Openstreetmap

W lutym tego roku Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku podjął decyzję w sprawie zakazu wjazdu części samochodów do centrów niemieckich miast. Sąd ustalił, że samorządy będą mogły blokować obecność samochodów z silnikami diesla w wybranych częściach miasta. Jako pierwsze ograniczenia poruszania się po miejskich ulicach dla pojazdów z tego typu silnikami, niespełniającymi Normy Euro 6, wprowadziły władze Hamburga. Zakaz obowiązuje od dzisiaj.

Jest to nietypowe rozwiązanie wśród niemieckich miast z dwóch powodów. Po pierwsze: przez ostatnie 10 lat w części niemieckich miast wprowadzane są strefy „Umweltzone”. By wjechać do nich, niezbędne jest posiadanie tzw. plakietki ekologicznej. Została ona wprowadzona dla wszystkich samochodów osobowych, autobusów i samochodów ciężarowych niezależnie od rodzaju paliwa i ciężaru całkowitego. Przyznawana jest w trzech różnych kolorach, w zależności od klasy EURO. Hamburg tego rozwiązania nie stosował.

Po drugie: ograniczenia poruszania się pojazdów obowiązuje na dwóch ulicach. Nie znajdują się one jednak w rejonie ścisłego centrum miasta, a w północnej części dzielnicy Altona – w zachodniej części miasta. Zakaz obejmuje od dzisiaj przelotowe drogi Stresemannstraße oraz Max-Brauer Allee. Dla pierwszej z nich zakaz dotyczy na razie wyłącznie samochodów ciężarowych. Ograniczenia nie obowiązują też mieszkańców ulicy, pracowników, dostawców, autobusów komunikacji miejskiej oraz taksówek odbierających na tych odcinkach drogi pasażerów.

Jak zapowiada hamburska policja, początkowo dokonywać ma kontrole ostrzegawcze, by przyzwyczaić do nowych reguł kierowców. Na ulicach tych obowiązują jednak już znaki i w przyszłości na łamiących zakazy czekać będą mandaty: 25 euro za przejazd samochodem osobowym z silnikiem Diesla i 75 euro dla pojazdów ciężarówek.

W 2016 roku w Niemczech było wciąż 90 miast, w których przekroczone zostały wartości graniczne zanieczyszczenia powietrza. Rok później nadal było ich 66. Wśród nich Hamburg. W krajach Europy Środkowej i Wschodniej pojawiają się jednak głosy, że decyzja sądu i wprowadzanie zakazów na szerszą skalę mogą oznaczać zwiększenie eksportu przestarzałych pojazdów do krajów Europy Środkowej i Wschodniej.


Poznaliśmy również nowe daty realizacji ambitnego projektu przykrycia autostrady A7, przebiegającej przez Hamburg. Aby zminimalizować wpływ 8-pasmowej autostrady na miasto, obie jezdnie zostaną przykryte dachem, na którym powstaną parki, ogródki działkowe i inne przestrzenie zielone oraz nowe tereny, na których powstać będą mogły setki nowych domów. Pierwszy, bo do 2020 roku, powstanie tunel Stellingen. Tunel Altona, o długości 2,2 km, powstać ma do roku 2025.

Hamburg A7 autostrada

Wizja wprowadzenia autostrady A7 w Hamburgu