AKTUALNOŚCI

Gdynia wyda ponad 200 mln złotych na inwestycje. Czego dowiedzieliśmy się na drugim spotkaniu z cyklu “W 8 Pytań Dookoła Miasta”?

Gdynia będzie kontynuować najważniejsze inwestycje, jak np. węzeł Karwiny, rozbudowa ul. Puckiej, ul. Kwiatkowskiego czy obwodnica Witomina – poinformował prezydent Wojciech Szczurek podczas spotkania z cyklu „W 8 pytań dookoła miasta” organizowanych przez Urban Land Institute Poland. Ich łączny koszt, który nie uwzględnia kwoty na realizację obwodnicy Witomina, która jest na etapie dokumentacji projektowo-kosztorysowej, to 213,5 mln zł. Prezydent mówił również o kwestiach zieleni w mieście, sztucznej inteligencji czy pokrycia miasta planami miejscowymi. To już drugie spotkanie z cyklu organizowanego przez Urban Land Institute Poland (ULI).

Rozsądny przyrost ludności, nie urban sprawl

Władze założonej w 1926 r. Gdyni podają, że do 2045 r. może w niej mieszkać ok. 266 tys. osób – obecnie jest ok. 246 tys. Samorząd miejski nie chce jednak dopuścić do rozlewania się zabudowy podmiejskiej. „Głównym kierunkiem rozwojowym dla funkcji mieszkaniowej jest obszar tzw. Gdyni-Zachód. Prowadzone są sukcesywnie inwestycje miasta w zakresie uzbrajania terenów budowlanych – wodociągi, kanalizacja sanitarna – oraz rozbudowy infrastruktury drogowej. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat corocznie przybywa na tych terenach ponad 500 mieszkańców” – tłumaczył prezydent. Miasto kładzie też nacisk na uzupełnianie zabudowy w miejscach, gdzie infrastruktura już istnieje, ale z dbałością o podnoszące jakość życia przestrzeń publiczną i zieleń wokół nowych projektów. Szansą dla Gdyni jest też zagospodarowanie nabrzeża w ramach Sea City – to ponad 30 ha terenów inwestycyjnych.

Zdjęcie kompleksu Sea Towers w Gdyni

Wykorzystując nowe technologie Gdynia może znacząco zwiększyć swoją innowacyjność | źródło: zeesenboot; CC BY 2.0

Kluczowe plany miejscowe

Miasto zamierza też obejmować kolejne obszary planami miejscowymi. Pomijając obszary leśne i wód morskich, 66 proc. Gdyni pokryte jest obecnie planami. Prezydent Szczurek zapowiedział, że w ciągu następnych 4-5 lat plany pokryją kolejne 10 proc. miasta. Wskazał też trzy najważniejsze obszary, które mają zostać nimi objęte w najbliższych latach. Pierwszy to teren o powierzchni ok. 60 ha w dzielnicy Chwarzno-Wiczlino, którego właścicielem w większości jest miasto. Kolejnym rejonem prac planistycznych jest obszar w dzielnicy Śródmieście w rejonie Skweru Kościuszki, ulic Borchardta i Armii Krajowej oraz pl. Grunwaldzkiego. Trzecim kluczowym obszarem w tym zakresie jest teren o powierzchni 93 ha w dzielnicach Wzgórze św. Maksymiliana i Redłowo, w rejonie rejon al. Zwycięstwa oraz ulic K. Tetmajera, M. Kopernika i Redłowskiej.

Inwestycje do realizacji i przesunięcia

Prezydent Gdyni zapewnił też, że miasto będzie realizowało zapowiedziane inwestycje. Nie obędzie się jednak bez przesunięcia bądź zmian form realizacji niektórych. Opóźnieniu ulegnie między innymi budowa miejskiego lodowiska. Realizacja parkingów buforowych wokół centrum Gdyni zostanie z kolei zrealizowana w formule PPP. W najbliższej przyszłości nastąpi też rozbudowa Akwarium Gdyńskiego – jednej z najczęściej odwiedzanych atrakcji turystycznych w mieście. Zakończenie prac planowane na połowę 2023 roku. – „Pod koniec 2022 r. zakończymy też zagospodarowanie Parku Centralnego” – zapewnił Wojciech Szczurek.

Zielona Gdynia

Miasto stawia również na zrównoważony rozwój w zakresie ograniczenia wpływu na klimat. W marcu 2021 r. Gdynia oficjalnie dołączyła do Green City Accord jako pierwszy i póki co jedyny samorząd w Polsce. W ramach tej inicjatywy pojawia się możliwość finansowania „zielonych” inwestycji, a także dostęp do wiedzy technicznej. Plan adaptacji do zmian klimatu Miasta Gdyni do roku 2030 zakłada z kolei działania w kilku kluczowych obszarach. Jednym z nich jest dekarbonizacja transportu publicznego poprzez m. in. zakup nisko- i zeroemisyjnych autobusów (elektrycznych i wodorowych) oraz priorytet dla nisko- i zeroemisyjnego transportu publicznego.

„W ramach tego działania miasto jeszcze w tym roku zakupi 24 nowoczesne elektrobusy wraz ze stacjami ładowania. Łączna wartość tego projektu to blisko 100 mln zł” – zapewnił prezydent miasta. Gdynia zamierza także usprawnić ruch rowerowy. Głównym celem jest osiągnięcie min. 10 proc. udziału ruchu rowerowego we wszystkich podróżach ogółem. Trwają również prace nad wznowieniem działania systemu roweru miejskiego MEVO.

Zdjęcie panoramy Gdyni nocą

Prezydent miasta
opowiedział o planach rozwojowych Gdyni i wyzwaniach stojących przed miastem. | źródło: kusmierz; CC BY-ND 2.0

Z pomocą sztucznej inteligencji

Miasto działa również w obszarze innowacji i implementacji nowoczesnych technologii. Gdynia już od kilku lat próbuje wykorzystać sztuczną inteligencję, głównie za pomocą systemu Tristar, który uruchomiono w 2015 r. „Monitoring miejski już teraz wykorzystuje analitykę obrazu w celu wykrywania nietypowych zachowań czy obiektów. Najważniejszym celem tego wdrożenia jest zwiększenie wykrywalności oraz zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa mieszkańców Gdyni. Innym ciekawym narzędziem, które wykorzystuje sztuczną inteligencje jest pierwszy w Polsce miejski asystent głosowy, który wspiera automatyzację infolinii i usprawnia kontakt z magistratem. Tylko w dwóch ostatnich miesiącach 2020 roku za pomocą nowej usługi mieszkańcy Gdyni umówili blisko 14 tys. wizyt” – podaje Wojciech Szczurek.

Zapowiedzi i przewidywania Wojciecha Szczurka rysują dla Gdyni świetlaną przyszłość. Czy pandemia COVID-19 nie pokrzyżuje planów władzom lokalnym? W jaki sposób władze będą implementować do funkcjonowania miasta kolejne nowoczesne technologie? Czy Gdynia pozostanie ważnym ośrodkiem innowacji społecznych? Pozostaje nam obserwować i trzymać kciuki, a w tym czasie przysłuchiwać się kolejnym spotkaniom w cyklu. Następna rozmowa już za miesiąc. Przeniesiemy się do Łodzi, gdzie o planach rozwojowych opowie Hanna Zdanowska.

„W 8 Pytań Dookoła Miasta” – to cykl wirtualnych spotkań z Prezydentami największych polskich miast. Spotkania mają posłużyć przedstawieniu strategii i polityki przestrzennej, wizji i misji rozwoju miasta oraz umożliwienia otwartego dialogu między włodarzami miast i przedstawicielami branży nieruchomościowej. Podczas tych spotkań prowadzone będą rozmowy o planach, jakie mają władze miast, aby uczynić je bezpiecznymi, stabilnymi, zrównoważonymi środowiskowo, odpornymi na zmiany klimatyczne i sprzyjające integracji społecznej, ale też konkurencyjnymi i atrakcyjnymi dla inwestorów i młodych talentów.

Urban Land Institute Poland można śledzić w mediach społecznościowych:

  Twitter

  Instagram

  LinkedIn

Partnerami cyklu są Grenberg Traurig, Mercer, ABSL, Globalworth, Skanska, Colliers, Cushman & Wakefield, DWF, Dentons, Echo Investment, Hines, MDDP i Vastint.