Gdańsk: Długi Targ do przebudowy
Klaruje się przyszłość gdańskiej Drogi Królewskiej. Zamiast konkursu, zamówienie z wolnej ręki otrzymała jedna z zaproszonych do złożenia koncepcji firm. Wizję przebudowy przygotuje pracownia Maciej Jacaszek, ReStudio Architektury z Gdańska.
Wcześniej miasto Gdańsk w związku z koniecznością wymiany sięgającej wieku kilkudziesięciu lat infrastruktury podziemnej Drogi Królewskiej, postanowiło ogłosić przetarg na projekt jego modernizacji, wykraczający poza zakres samej wymiany infrastruktury technicznej. Wytyczne do konkursu przygotowywała powołana przez władze miasta Gdańska Rada Programowa. Zakłada ona m.in. zachowanie płyt balastowych (wprowadzonych na ciąg Długa-Długi Targ pół wieku temu), brak powrotu do kursujących na gdańskim Głównym Mieście tramwajów, nieodbudowywanie przedproży oraz oszczędność i szczegółowość w doborze detali. W międzyczasie młodzi architekci otrzymali zadanie przygotowania własnych wytycznych projektowych do modernizacji, o których pisaliśmy w artykule.
W ogłoszonym przetargu wpłynęły jedynie dwa zgłoszenia. Przesunęło to prace nad przebudową o kolejne miesiące. Choć pierwotnie władze miasta informowały o ponownym, lepiej nagłośnionym konkursie to plany w ostatnich tygodniach uległy zmianie, a zamówienie z wolnej ręki otrzymała jedna z zaproszonych do złożenia koncepcji pracowni.
Wśród kandydatów były:
- Maciej Jacaszek, Restudio Architektury, Gdańsk
- Wojciech Targowski PPW FORT, Gdańsk
- Krzysztof Domaradzki, Dawos, Warszawa
Wybrano pierwszą z pracowni, odpowiedzialnej m.in. za zagospodarowanie nabrzeży jeziora Ukiel w Olsztynie. Autorzy mają za zadanie przygotować wizję dla gdańskiego Głównego Miasta do czerwca tego roku. Opracowanie będzie zaopiniowane pozytywnie zarówno przez miasto, jak i Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W drugiej połowie roku ogłoszony ma zostać przetarg na projekt wykonawczy.
Dlaczego miasto nie zdecydowało się ponowić konkursu? Jak tłumaczy Andrzej Duch, dyrektor Wydział Urbanistyki i Architektury gdańskiego magistratu: “Jedną z przyczyn niepowodzenia pierwszej próby powstania koncepcji było to, że obie zaproponowane prace były trochę na siłę kreatywne i oryginalne“.