Berlin ustanawia pierwsze prawo dla pieszych

Pod koniec stycznia berlińscy radni uchwalili „prawo pieszych” – poprawkę do dokumentu z 2018 skupiającego swoje działanie na zwiększeniu bezpieczeństwa ruchu rowerowego. Obie uchwały są pierwszymi tego rodzaju w całych Niemczech.

W 2018 w życie wszedł Berlin Mobility Act – dokument umożliwiający zastosowanie bezpiecznych i przyjaznych klimatycznie rozwiązań z zakresu transportu miejskiego. Dużo uwagi poświęcał rowerzystom i aranżacji miejskiej przestrzeni pod poruszanie się na dwóch kółkach.

Szybkie połączenia rowerowe | źródło: berlin.de

Planowane szybkie połączenia rowerowe | źródło: berlin.de, Berlin Mobility Act

Dzięki dokumentowi poszerzony został budżet na inwestycje związane z ruchem rowerowym – między innymi przeprojektowane zostały niebezpieczne skrzyżowania, znacznie zwiększono liczbę kilometrów bezpiecznych ścieżek rowerowych i miejsc, w których można zaparkować rower

Co przewiduje poprawka?

Nowe prawo konkretnie określa, jakie obszary wymagają zmiany. Dzięki niemu berlińscy piesi uzyskają wiele udogodnień w poruszaniu się po mieście: dłuższe „zielone”, bezpieczniejsze trasy, którymi dzieci przemieszczają się do szkół, więcej przejść dla pieszych, więcej ławek, dzięki którym osoby starsze będą mogły odpocząć. Nacisk położono też na dostępność przestrzeni, mając na uwadze grupy wykluczone ze swobodnego poruszania się po Berlinie w obecnym kształcie. Zmaleć mają krawężniki, nowe inwestycje będą zabezpieczane w taki sposób, żeby jak najmniej utrudniać ruch pieszy. Surowiej będzie karane nielegalne parkowanie i nieprzepisowa jazda.

Elektryczne hulajnogi

Parkowanie elektrycznych hulajnóg ma być regulowane | źródło: en.wikipedia.org, domena publiczna

Berlińskim władzom nie umknęły problemy znane też z polskich miast. Zamierzają rozprawić się z zawłaszczającymi przestrzeń chodników elektrycznymi hulajnogami i rowerami wypożyczanymi na minuty przez internetowe aplikacje. Nie oznacza to oczywiście, że te środki transportu znikną na stałe – regulacji ma ulec jedynie ich miejsce postoju.

Miasto zorientowane na pieszych

Harald Moritz, berliński rzecznik ds. transportu tak komentuje nową ustawę:

To prawo w końcu zmusza miasto do priorytetowego traktowania pieszych, tak jak wcześniej traktowało ruch samochodowy. Z pewnością pozytywnie odbije się to na jakości życia mieszkańców.

Ustawa zobowiązuje wszystkie 12 dzielnic Berlina do stworzenia w ciągu trzech lat odpowiedniego projektu pilotażowego mającego umożliwić implementację przedstawionych rozwiązań.

Jest to kolejne ustawodawstwo premiujące zielone rozwiązania w systemach transportowych w Niemczech. O poprzednich pisaliśmy m.in. tutaj (Berlin wprowadzi zakazy dla diesli).