Alt-Erlaa, czyli budownictwo komunalne po wiedeńsku.

Zazwyczaj, budownictwo komunalne kojarzy nam się z blokami o niskim standardzie, które nie wyróżnia się niczym specjalnym. Proste, tanie, zazwyczaj po prostu do bólu użytkowe. Okazuje się, że to wcale nie jest koniecznością, a odpowiednio prowadzona polityka miasta może spowodować, że budownictwo komunalne jest nie tylko ciekawe architektonicznie, ale tworzy także dogodne miejsce do życia dla ludzi. Miejsce, w którym ludzie są zadowoleni ze swojego otoczenia.

Alt-Erlaa, osiedle położone na południu Wiednia, w 23 dzielnicy, jest tego doskonałym przykładem. Jest to osiedle pochodzące z 1970, które do dnia dzisiejszego cieszy się opinią funkcjonującego miasta satelitarnego. Dodatkowo, to jedna z największych inwestycji mieszkaniowych Wiednia.

Z założenia, Alt-Erlaa miało być  miejscem, gdzie ludzie będą nie tylko spać, ale także spełniać swoje wszystkie potrzeby. Trzeba przyznać, że to założenie zostało spełnione. Utworzone w latach 70′ ośrodki obsługujące to osiedle do dnia dzisiejszego spełniają swoje funkcje. Osiedle składa się bowiem nie tylko z 3200 mieszkań, ale także z centrum handlowego, ośrodków opieki zdrowotnej, szkół, przedszkoli, placów zabaw, kortów tenisowych, dużego parku miejskiego połączonego z atrakcyjną zielenią miejską, a także z powierzchnią biurową, 14 basenami i 3400 miejscami parkingowymi. Można śmiało więc powiedzieć, że kompleks to istne “miasto w mieście”, a osiedle stwarza przyjazne warunki życia, dbając o zapewnienie miejsc do odpoczynku. Każdy blok ma swój kompleks wypoczynkowy na dachu – składający się z sauny oraz basenu.

Wielkość tych budynków robi wrażenie. Trzy linie zabudowy zorientowane północ-południe, o długości 400m każda, składają się łącznie z bloków o wysokości od 23 do 27 pięter. Każda klatka posiada 4 szybkie windy. Powierzchnia użytkowa każdego bloku sięga niemalże 100 tysięcy metrów kwadratowych! Warto zwrócić uwagę na nietypowy kształt budynków. Blok jest szerszy u podstaw, stopniowo zwężając się ku górze. Dzięki temu, bloki posiadają tarasy z ogródkami, które pozwalają mieszkańcom na posiadanie własnego, zielonego zacisza. Zadbano także o miejsca parkingowe – każdy blok posiada dwukondygnacyjny, podziemny parking, z poziomu którego realizowany jest także odbiór śmieci oraz wszelkiego rodzaju maszynownie. W międzyczasie, okazało się, że rozmiar osiedla wymaga wprowadzenia rozwiązań technicznych zapewniających większe bezpieczeństwo. Zadbano o to poprzez wprowadzenie elektronicznych kart dostępu na teren osiedla.

Wysoka liczba mieszkańców takiego osiedla – sięgająca w chwili obecnej 9000 wymaga zaplanowania odpowiedniej sieci transportowej. W roku 1996 do osiedla została doprowadzona linia metra oraz liczne połączenia drogowe, zapewniające bezpośredni i szybki dostęp do centrum miasta. 

To miejsce jest doskonałym przykładem na twierdzenie, że budownictwo komunalne nie musi być nudne i słabej jakości. Ciekawa architektura oraz wielofunkcyjność obszaru pokazują, że odpowiednia polityka władz może pozwolić na budowę miejsca, gdzie chce się mieszkać.

Osiedle w Google Maps prezentuje się tak: